Siła zielonych warzyw w diecie antynowotworowej

 

Nie trzeba nikomu uzmysławiać, że warzywa zielone są bogatym źródłem witamin, minerałów i błonnika.

Codzienne spożywanie zielonych warzyw chroni nas przed zachorowaniem na chorobę nowotworową. W tym artykule chcielibyśmy skupić się głównie na sile brokułów, jarmużu czy szpinaku, często zapomnianego i rzadko używanego w codziennej diecie. Te trzy warzywa to prawdziwa bomba witaminowa.

Zawierają one bardzo dużą ilość witaminy B, C oraz kwas foliowy i beta karoten.

Brokuły zawierają również mnóstwo składników mineralnych takich jak wapń, siarka, żelazo oraz potas. Kiełki brokułów wzbogacone o sulforafan wykazują udowodnione działanie antynowotworowe. Dowiedli tego amerykańscy badacze. Od roku 1944 zanotowano w USA zwiększone spożycie brokułów ,a w konsekwencji tego mniejszą ilość zachorowań na nowotwory w grupie badanej. Sulforafan znacznie przyspiesza proces eliminacji substancji toksycznych poprzez stymulowanie ich apoptazy ( śmierci). Na całym świecie są prowadzone badania nad działaniem sulforafanu z bardzo pozytywnym skutkiem.

Szpinak to warzywo niechętnie spożywane przede wszystkim przez dzieci, które smak potraw oceniają na podstawie wyglądu. Jednak warto tu zaznaczyć, że znaczenie szpinaku w naszej diecie jest przeważające. Szpinak zawiera witaminy z grupy B, C oraz A jak również kwas foliowy, żelazo, jod, wapń. Liście szpinaku leczą układ pokarmowy. Beta karoten zawarty w liściach szpinaku wykazuje udowodnione działanie przeciwnowotworowe i zapobiega rozwojowi raka ust, krtani i płuc.

Jarmuż- jest warzywem z rodziny kapustowatych, którego działanie odkryto stosunkowo niedawno. Dowiedziono , że podobnie jak brokuły, zawiera sulforafan jak również przeciwutleniacze, które chronią nas przed rozwojem choroby nowotworowej. Jest również źródłem witamin K , C oraz A. Obfituje również w luteinę , karotenoidy oraz zeaksatynę.

Sałata oprócz walorów smakowych jest warzywem niskokalorycznym, 90% składu stanowi woda. Sałata jest cennym źródłem błonnika, który ułatwia nasze trawienie. Codzienne spożywanie tego warzywa obniża ryzyko nowotworu okrężnicy. Warzywo to zawiera również antyoksydanty, które chronią przed zwyrodnieniem żółtej plamki. Zawartość kwasu foliowego i witaminy B zmniejsza ryzyko wad neurologicznych u płodu. Z ogólnodostępnych sałat możemy wyróżnić sałatę masłową, pekińską, rzymską, rukolę, roszponkę czy sałatę lodową.

Kapusta brukselka, zwana potocznie brukselką ma ogromne właściwości odżywcze. Oprócz wzmacniania odporności organizmu wspomaga również pracę układu pokarmowego, pracę wątroby, trzustki, śledziony, przeciwdziała zapaleniu woreczka żółciowego. Posiada również właściwości antyrakowe, hamując rozwój chorych komórek.

Sposób przygotowania powyższych warzyw musi być dokładnie przemyślany, tak aby nie straciły one swoich wartości odżywczych, składników mineralnych i właściwości przeciwnowotworowych. Szpinak, jarmuż powinien być blanszowany , duszony gdyż spożycie surowego jarmużu i szpianku może źle wpływać na nasz układ pokarmowy. Brokuły również powinno się gotować a najlepiej przygotowywać go na parze.

Powyższe warzywa można przygotowywać z mięsem, w sałatkach jako dodatek do dań. Pamiętajmy jednak, że w porcji obiadowej połowę talerza powinny zajmować warzywa..