Aktywność fizyczna w walce z nowotworem

 

Oprócz zdrowej diety, która w znacznym stopniu wpływa na obronność organizmu, równie ważny jest ruch oraz systematyczna aktywność fizyczna. Dowiedziono w wieloletnich badaniach, że osoby czynnie uprawiające sport znacznie rzadziej zapadają na wiele chorób między innymi na chorobę nowotworową. Regularny skurcz mięśni towarzyszący aktywności fizycznej powoduje dostarczenie energii do organizmu. Podczas aktywności fizycznej dochodzi do spalania cukru i tłuszczów co powoduje utratę masy ciała. Redukcja tłuszczów sprzyja blokowaniu rozwoju choroby nowotworowej.

Światowy Fundusz Badań Nad Rakiem ( WCRF) zaleca, aby każdy z nas uprawiał sport codziennie przez minimum poł godziny. Poprawia to naszą wydolność krążeniową. Najlepiej jednak byłoby ćwiczyć 60 minut dziennie i do tego każdy z nas powinien dążyć. Immunopsychologowie dowiedli, że podczas wysiłku fizycznego odprężamy nie tylko ciało, ale i umysł. Działa to zbawiennie także na nasz układ odpornościowy, którego głównym zadaniem jest walka z atakującymi nas chorobami, bakteriami i wirusami. Zdrowy dobrze działający układ odpornościowy jest w stanie zwalczyć komórki nowotworowe zanim te zaczną się mnożyć, dzielić i powielać.

W poradniku „Antyrak. Nowy styl życia.” Davida Servan- Schreibera, który rozszedł się w milionie egzemplarzy, autor zaznacza, aktywność fizyczna powinna być stawiana na równi ze zdrowym pożywieniem w profilaktyce raka.

Każdy z nas może wybrać dyscyplinę, która odpowiada mu najbardziej. Jesteśmy ograniczeni czasowo, mając mnóstwo obowiązków każdego dnia. Ale jeśli znajdujemy czas na spędzanie go przy komputerze po pracy czy gotowanie obiadu, to jesteśmy również w stanie wygospodarować godzinę na aktywność fizyczną, która jest tak ważna dla naszego umysłu i ciała. Pozwólmy, aby nasz organizm wyzwolił trochę endorfin, przestańmy myśleć tylko o pracy, zatrzymajmy się na chwilę. Chwila dla siebie każdego dnia pozwoli nam odzyskać równowagę psychiczną i wesprze nasz układ odpornościowy do walki z niebezpieczeństwami, które atakują nas od środka każdego dnia.

Według przeprowadzonych badań aktywny tryb życia chroni przed nowotworami niezależnie od masy ciała. Duża liczba naukowców sugeruje, że zwiększająca się liczba zachorowań na raka jelita grubego w krajach rozwiniętych jest związana głównie z siedzącym trybem życia oraz ze zbyt kaloryczną dietą.

Udowodniono, że aktywność fizyczna ma duży wpływ w przypadku, gdy nowotwór wystąpił już w rodzinie. Ruch w znacznym stopniu reguluje pracę układu pokarmowego oraz przyspiesza wypróżnienia. Ma to znaczenie, ponieważ niestrawione resztki pokarmowe mogą inicjować zmiany nowotworowe.

Naukowcy badający związek między aktywnością fizyczną a zachorowaniem na raka piersi u kobiet wykazali, że intensywne ćwiczenia, szczególnie w okresie młodości mogą uchronić przed nowotworem po 50-ce. W przypadku kobiet po 50-tce ruch również jest potrzebny w profilaktyce nowotworowej.  Jednakże intensywny wysiłek najlepsze korzyści daje kobietom szczupłym.

Dzięki modzie na zdrowy i aktywny tryb życia ludzie są bardziej świadomi, świadomie wybierają produkty spożywcze. Wprowadzają tzw. holistyczny model, tzn. zajmują się jednocześnie ciałem i psychiką, czyli zdrowiem fizycznym i mentalnym.