Antynowotworowa moc: Allicyna

Allicyna jako substancja aktywna zawarta w czosnku jest nawet o piętnaście razy silniejsza w zestawieniu z penicyliną jeżeli chodzi o właściwości bakteriobójcze.

Oprócz właściwości przeciwutleniających, antybakteryjnych, antygrzybicznych, antywirusowych, przeciwzakrzepowych, czosnek wykazuje również działania antynowotworowe.

Według badań przeprowadzonych na kobietach z Iowa w Stanach Zjednoczonych prawdopodobieństwo rozwoju raka okrężnicy zmniejszyło się trzykrotnie u kobiet, które jadły czosnek w porównaniu z tymi, które czosnku nie zażywały w ogóle.

Czosnek działa przeciwutleniająco broniąc zdrowe komórki przed uszkodzeniem ich przez niszczące działanie wolnych rodników. Wolne rodniki mogą również doprowadzić do powstawania komórek rakowych.

Badania pokazują dobroczynny wpływ czosnku u osób z nadciśnieniem tętniczym. Przy dłuższym okresie spożywania czosnku odnotowano spadek wartości ciśnienia skurczowego. Czosnek może być stosowany jako środek wspomagający w walce z nadciśnieniem tętniczym.

Naukowcy pod kierunkiem dr Carlotty Galeone z Instytutu Badań Farmakologicznych w Mediolanie dowiedli, że miłośnicy czosnku w grupie osób starszych byli o jedną czwartą mniej narażeni na raka okrężnicy w porównaniu z osobami nie uwzględniającymi czosnku w codziennej diecie.

Według Munday`a i jego współpracownika eksperymenty, które prowadzili na szczurach, udowodniły że czosnek usuwa z jelit toksyny mogące zainicjować rozwój nowotworu. Natomiast naukowcy z Uniwersytety Stanowego w Filadelfii zauważyli, że dwusiarczek dwualilu zawarty w czosnku zniszczył komórki rakowe jelita grubego, które zostały wcześniej wszczepione myszom.

Na podstawie chińskich badań opublikowanych w magazynie Cancer Prevention Research u osób spożywających czosnek minimum dwa razy dziennie ryzyko zachorowania na raka płuc ulega zmniejszeniu. U osób niepalących ryzyko zachorowania może się zmniejszyć nawet o 44%, w przypadku palaczy może ulec zmniejszeniu o ok. 30%. Według chińskich naukowców może być to związane z występowanie w czosnku przeciwutleniaczy.
W krajach, gdzie ludzi jedzą dużo czosnku, zachorowalność na choroby serca jest znacznie niższa. Czosnek nie tylko poprawia krążenie w tętnicach wieńcowych, ale również obniża ciśnienie krwi.

Jorg Gren Wald twierdzi, że czosnek poprzez zmniejszanie wolnych rodników działa ochronnie na serce i tętnice. Czosnek poprzez hamowanie osadzania się kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu w ściankach tętnic może zapobiec wystąpieniu miażdżycy.
Według innych badań przeprowadzonych w Indiach na osobach, które codziennie spożywały czosnek, ale przeżyły zawał serce, zaobserwowano spadek ciśnienia krwi oraz poziomu cholesterolu u tych osób. Zmniejszyła się również liczba ponownych zawałów serca.

Powyższy artykuł stanowi jedynie poradę. Nie może zastąpić wizyty u lekarza.