Podstawy diety antynowotworowej

Według dr D. Servan-Schreiber`a ponad 80% nowotworów jest skutkiem między innymi złej i ubogiej diety oraz niezdrowego stylu życia.

Według doktora przyczyniają się do tego głównie produkty słodkie, tłuste oraz produkty przepełnione chemią.

Lekarze już od dawna zwracają uwagę na czerwone mięso, którego nadmiar w diecie może przyczynić się do powstawania nowotworów, głównie raka jelita grubego. Obecnie nie wszyscy naukowcy i lekarze są zgodni co do negatywnych skutków jedzenia czerwonego mięsa. Autorzy badania przedstawionego na łamach czasopisma „Journal of National Cancer Institute” z 2007 roku uważają, że to nie mięso jest rakotwórcze, ale sposób jego obróbki przed spożyciem. Według naukowców najgroźniejsze są krwiste steki, kaszanka czy befsztyk tatarski. Uważają, że właśnie w tych produktach mogą występować bakterie, które odpowiedzialne są za rozwój niektórych nowotworów. Grillowana karkówka nie powinna mieć styczności z ogniem, ponieważ wtedy wytwarzają się substancje rakotwórcze. Karkówkę najlepiej umieszczać na tackach w odległości min. 10 cm od ognia.

Według prof. Khayata w diecie nowotworowej należy uwzględnić m.in.:

  • kurkumę, która blokuje rozprzestrzenianie się komórek nowotworowych oraz doprowadza do ich samozniszczenia,
  • czosnek i cebulę, które chronią głównie przed rakiem żołądka oraz rakiem jelita grubego
  • granat, który chroni kobiety przed nowotworem piersi a mężczyzn przed rakiem prostaty
  • zieloną herbatę, dzięki której jej składnik EGCG może blokować dostęp do naczyń krwionośnych, które umożliwiają namnażanie się chorych komórek nowotworowych.

Dean Ornish wyciągnął ciekawe wnioski przeprowadzone na mężczyznach z początkowym stadium raka prostaty. Ci, którzy zastosowali odpowiednią niskotłuszczową dietę roślinną, mieli niższy poziom markera rozwoju raka prostaty, nawet o 5% w porównaniu z mężczyznami, którzy stosowali się do tradycyjnej diety. W tej grupie, czyli w grupie kontrolnej marker rozwoju raka prostaty wzrósł. Natomiast badania przeprowadzone przez D. Ornisha w 2008 roku pokazały, że u mężczyzn stosujących niskotłuszczową dietę wegańską przez min. pół roku „obudziły się” geny odpowiedzialne za obronę rozwoju nowotworu, natomiast usunięte zostały geny powodujące zmiany pronowotworowe (ok. 450 genów).

Według Światowej Fundacji Badań nad Rakiem nawet 70% przypadków zachorowalności na nowotwory zależy od naszego odżywiania. Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach, najważniejsza jest dobrze zbilansowana dieta.. Rozwój niektórych nowotworów nie zawsze jest spowodowany złym odżywianiem, jednak badania pokazują, że stosowana dieta ma wpływ na tempo oraz rozwój nowotworów na każdym etapie.

Należy pamiętać o antyoksydantach zwalczających wolne rodniki. Są nimi np.: witamina C i E, selen, magnez oraz beta-karoten. Oprócz przedstawionych przeciwutleniaczy należy wspomnieć również o fitozwiązkach znajdujących się w warzywach oraz owocach. Substancje czynne zawarte w tych produktach mogę zapobiec rozwojowi choroby nowotworowej. Należy tu uwzględnić głównie warzywa i owoce bogate w kolory: czerwony, żółty, zielony czy pomarańczowy, takie jak:

  • papryka i żurawina
  • papryka, marchew i pomidory
  • dynia, kabaczek
  • winogrona, porzeczki, maliny
  • owoce cytrusowe i jabłka
  • pietruszka, kapusta, sałata
  • brokuły i brukselka

Nie należy również zapominać o produktach bogatych w kwasy tłuszczowe nienasycone, zwłaszcza kwasy omega-3. Najwięcej można ich znaleźć w oleju lnianym oraz tłustych rybach.

Należy pamiętać, żeby produkty były świeże, odpowiednio przechowywane oraz nieuszkodzone. Ważne jest również, aby żywność nie była narażona na działanie światła, powietrza czy na działanie nieodpowiedniej temperatury. Substancje bioaktywne zawarte w tych produktach są bardzo wrażliwe na niekorzystne działanie czynników zewnętrznych.

Omawiając temat diety antynowotworowej należy pamiętać o dobroczynnym działaniu zup warzywnych, które są cennym zbiorem witamin i składników mineralnych. Są lekkostrawne i dobrze nawadniają organizm. Nie powinno się gotować zup na kościach, ponieważ mogą zawierać szkodliwe substancje, które później przechodzą do wywaru. Najlepszym rozwiązaniem jest krótkie gotowanie warzyw oraz dodanie pod koniec gotowaniu małej ilości oleju, który zwiększy przyswajalność niektórych składników. Sztuczne, chemiczne kostki rosołowe czy przyprawy zawierające chemię taką jak glutaminian sodu powinny być wykluczone z diety.

Według prof. Mirosława Jarosza ważną rolę w diecie antynowotworowej odgrywa sól. Jej nadmiar może prowadzić do udarów, zawałów oraz nowotworów żołądka. World Cancer Research Fund informuje, że obniżenie spożycia soli może nas uchronić przed siedmioma przypadkami nowotworu żołądka.

Podsumowując, w diecie antynowotworowej powinno się:

  • jeść dużo owoców i warzyw. W większości, najlepiej surowych
  • rozszerzyć dietę o ryby oraz w produkty bogate w kwasy tłuszczowe nienasycone
  • wybierać produkty pełnoziarniste bogate w błonnik
  • zadbać o różnorodność produktów
  • ograniczyć do miniumum alkohol oraz produkty wytworzone
  • ograniczyć smażenie
  • ograniczyć spożycie cukru oraz soli
  • wypijać min. 8 szklanek wody dziennie